Bioderma – Sensibio Mild Cleansing Foaming Gel

Effektiv och mild rengöring för känslig hy

Det här är en rengöringsgelé för känslig hud från märket Bioderma. Jag förknippar det märket framför allt med micellärvatten, som är deras riktiga stjärnprodukt, men de har förstås mycket mer än så. Jag har tidigare testat ögongelé och solskydd från Bioderma.

Den är ytterst mild, och doftar ingenting alls – inte ens tvål. Sensibio är Biodermas serie för riktigt känslig hud, och den är alltså oparfymerad. Jag är 41 och har egentligen inte jättekänslig hud. Jag har kombinationshud med en hel del yttorrhet men också en benägenhet att få igentäppta porer och finnar. Jag vill ha rengöring som verkligen gör rent, men utan att torka ut.

Bioderma Sensibio Mild Cleansing Foaming Gel är en klar gelé, och den löddrar väldigt lite. Jag tycker att den kan vara lite svår att skölja bort, det krävs rikligt med vatten. Mer lödder hade varit önskvärt. Jag använder den antingen som den är, på morgonen, utan något annat innan. På kvällen, om jag behöver ta bort makeup, använder jag oftast en dubbelrengöring – först en rengöringsolja eller kräm, och sedan en löddrande rengöring. Då fungerar den här bra, även om den alltså kräver mycket sköljande. Den tar bort alla spår av smuts och smink, och lämnar huden ren och mjuk men inte ett dugg stram. Jag känner mig inte alls torr, vilket annars kan vara rätt vanligt efter steg två i rengöringen.

Jag har också blivit riktigt förtjust i att använda BiodermaSensibio Mild Cleansing Foaming Gel som handtvål, och tycker att den lämnar händerna rena men inte torra på något vis. Pluspoäng för den praktiska pumpen, och en generöst stor flaska på 200 milliliter. Den kommer att räcka länge!

RIKTPRIS: 199 kr
Betyg: 4
Hudtyp: Känslig