London med Arga tanten, Maggan, Jossan och Matilda

Texterna innehåller ibland annonslänkar och om du köper något via dem så får Daisy Beauty en del av pengarna. Textens innehåll påverkas inte av länkarna

Du har säkert redan tröttnat på vår London-resa, men det har inte jag, så nu gör jag ett London-inlägg ändå!

När ska man testa smink om inte på flygplanet?

Vad passar väl bättre på en tågresa från Göteborg än att blogga om en London-resa för två veckor sedan? Matilda har redan gjort bloggat om den, liksom Jossan. Just idag sitter jag på ett tåg hem från Göteborg, och om allt går som det ska kommer du att få se 1-2 vloggar från resan eftersom jag nu ska bli youtuber (allt är så klart Maggans fel, och hennes 49 minuter långa London-vlogg kan du se här!)

Det hela började alltså med en digital aw och den kan du läsa om här.

För två veckor sedan bar det äntligen iväg och trots att hälften av oss lider av adhd lyckades vi hålla oss till det minutiöst planerade schemat. Vi missade bara National Gallery (istället var vi på Harrod’s två gånger och det är ju också kultur).

Jag tror min rumstyp hette Cosy Double. Det var mer cosy än double om man säger så.

Vi flög SAS och bodde på Strand Palace Hotel. Det har både blivit både finare och dyrare under pandemin men ligger så praktiskt till vid Covent Garden att jag glatt klämde in mig i ett mindre rum än vanligt. På så sätt rymdes hotellet inom min budget.

Piccadilly Line från Heathrow mot Covent Garden tar ca 45 minuter.

Förutom att Covent Garden är fullt av trevliga restauranger och butiker så ligger det också på samma t-banelinje som flygplatsen. Du reser alltså billigt in till stan. (På hemvägen tog vi taxi till Heathrow, det blev inte alls billigt. Det var både Sankt Patrick’s Day, fotbollsmatch och fullt med trafik och folk, så taxin kostade 1500 spänn.)

Läs också:  Hello, London!

Jag och Linnea flög från Stockholm och kom några timmar tidigare än Team Göteborg. Vi hann både äta lyxlunch på favoriten Margot och köpa akvarellfärger innan vi mötte Jossan, Matilda och Maggan vid tunnelbanan.

Detta är väldigt exklusiva och svårfunna flytande akvarellfärger. Världsrekorddryga är de också – Linnea hävdar att hennes har räckt sedan 1970-talet, så jag köpte några i present till vår skapande medarbetare AD-Jeanette. För den som vill vandra i Linneas och Jeanettes kreativa fotspår så hette färgerna Dr Martens fast inte riktigt. Typ Dr Mårtens eller Dr Bartens eller nåt sånt.

Dr Martins var det visst! Tack, Google.

Första dagen är ofta den dagen jag och Linnea går mest. Kanske är vi mest upplevelsehungriga den dagen, kanske är vi rastlösa efter flygningen. Den första dagen på den här resan gick vi lite över 21000 steg. De stackars förstagångsbesökarna fick knappt titta på något ifred, jag galopperade fyra meter före och tyckte att de sniglade sig… Med ett undantag: Buckingham Palace stod på deras Bucket List. Så vi sladdade förbi Bucketham Palace på väg från lyxvaruhuset Fortnum & Mason till lyxvaruhuset Harrod’s. Där fick de stanna och titta så länge de ville.

Drottningen hade vänligt nog hållit sig hemma, vilket hon visade genom att hissa flaggan på slottet.

Det blev en tidig kväll första dagen. Inte minst på grund av de 21000 stegen (och tillhörande 21000 blåsor på Maggans fötter) utan också på grund av en timmes tidsskillnad. Den märks mer än man tror.

Den första dagen var dagen när jag shoppade mest. Jag brukar se till att köpa allt jag vill ha på en gång, så att jag slipper gå tillbaka en annan dag för grejerna jag ville fundera lite på om jag verkligen vill ha. Dels är jag bra på att veta vad jag vill ha, dels är tid pengar så om jag råkar slösa bort en hundring på något jag kanske inte visar mig vara så förtjust i så har jag ändå sparat tre timmar på att slippa åka tillbaka för ett uppsamlingsheat.

Läs också:  London ger mig fotvärk

”Life is short, buy the shoes”, som Linnea brukar säga.

All shopping och alla restaurangbesök kommer i ett eget inlägg. En hel London-guide, inklusive alla fem resenärers bästa tips, hittar du också i nästa nummer av Daisy Beauty som kommer i butik 7/4!

Vi åt mest på restaurang- och kafékedjor, för att de har både bra priser och bra kvalitet. De kommer också i ett annat inlägg, och så klart kan du läsa även om restaurangern i London-reportaget i tidningen.

Vi åt en lyxig middag på Hakkasan. Det finns flera Hakkasan-restauranger och min favorit ligger vid Hanway Place. Där är både stämningen och musiken hög, så middagen blir ett mellanting mellan måltid och förfest.

Servicen på hotell, chaufförer och restauranger har varit väldigt varierande. Enligt min engelska väninna, som jag och Linnea drack vin med på lördag kväll medan ungdomarna vilade upp sig, beror det på Brexit. Väldigt många människor som har serverat, checkat in och kört taxi har fått åka till sina hemländer nu när England inte längre är med i EU. Pandemin har så klart inte heller hjälpt till.

Hakkasan.

På söndagen tog jag, Matilda och Jossan en prommis längst Themsen, medan Maggan åkte till Primark för att köpa en extra resväska och Linnea slog sig lös i Covent Gardens modebutiker.

Läs också:  Vinn mina London-favoriter från Sulwhasoo, Malin Goetz och Makeup Revolution

Jag flyger alltid SAS Plus, eftersom bekvämlighet, lugn och närhet till utgången minskar min klaustrofobi. Det är särskilt fint att flyga SAS Plus från London eftersom man då får hänga i Lufthansa-loungen där det både finns ätbar mat, stora fåtöljer och en generös bar med vin, öl och starksprit. (På Paris-flygplatsen Charles de Gaulle är SAS-loungen yttepytteliten och rätt trist, men där finns glutenfria madeleinekakor!)

Efter 68798 steg och några timmar i loungen satte vi oss på planet för att åka hem till Sverige igen.

Det finaste med resan var att få lära känna Maggan, Jossan och Matilda bättre. Jag tycker jag vet vilken typ av människor de är, för vi har ändå setts mycket genom åren, men jag har inte UPPLEVT dem tillräckligt. De är så otroligt omtänksamma, rara och generösa personer.

Och mjuka! Jag och Linnea (det vill säga: jag) kan ha en ganska rå jargong, och den är ju rolig, men det är fantastiskt mysigt och vilsamt att vara med folk som är gulliga hela tiden. Gullisar!

Håll utkik i kommande tidning för att få läsa mer om vår resa!

In English: Short summary of last weekend’s trip to London.