Bioré — Deep Cleansing Charcoal Pore Strips

Fascinerade självplågeri som resulterade i blåmärke

Bioré har en rad produkter som inriktar sig mot hudproblem såsom igentäppta porer och orenheter. Bioré Deep Cleansing Charcoal Pore Strips är "rengöringsremsor" som man sätter över näsan och som hjälper till att avlägsna fett och dra ut pormaskar, som en magnet. Bioré Deep Cleansing Charcoal Pore Strips innehåller naturligt kol och beskrivs lämna huden fräsch, ren och med 3x mindre fett. Produkten är främst till för dem med fet eller blandhy.

Jag som testat Bioré Deep Cleansing Charcoal Pore Strips är 38 år och har blandhy med aknetendenser som lätt blir blank, större porer och pormaskar. Jag upplever inte att jag har superkänslig hud men reagerar i sällsynta fall.

Bioré Deep Cleansing Charcoal Pore Strips kommer i ett paket med sex stycken remsor som används en i taget. Varje remsa kommer i en folieförpackning med instruktioner. Instruktionerna är enkla och lätta att följa. Du rengör och fuktar (rejält) huden på näsan och tar med torra fingrar av skyddsplasten på remsan och lägger sedan remsan över näsryggen och slätar ut så att remsan kommer nära husen utan luftbubblor. Om näsan är för torr kommer remsan ej att fastna. Remsan ska sedan sitta kvar i ca 10-15 minuter och kommer att stelna lite innan den försiktigt ska dras av. Vid behov kan man fukta lite med vatten om den sitter fast.

Jag har använt "näsplåster" tidigare men det har aldrig varit en naturlig del av min rutin. Det är lite av en skräckblandad förtjusning att se de små prickarna som följer med när man drar av "plåstret" men det är också en liten obehagskänsla när huden fastnar och man försiktigt får lirka av remsan. Det finns också lite olika röster om det är bra eller mindre bra för huden. Är det verkligen pormaskar som följer med upp eller är det något som huden faktiskt behöver?

Det är inte obehagligt att låta remsan torka men det kan kännas lite när man drar av den, och ibland får man hjälpa till att fukta huden för att det ska gå lättare. Det kan också finnas lite svarta rester från kolen kvar på huden som enkelt försvinner med lite ansiktsvatten. Den borttagna remsan har ett antal prickar/korvar som tydligt syns mot den svarta botten och som kommer från min hud främst från sidorna men även själva näsryggen. Dock ser jag fortfarande en del svarta pormaskar kvar på huden. Vid första användningen av Bioré Deep Cleansing Charcoal Pore Strips så fick jag en blödning under huden på näsan så det såg ut som en röd fläck på näsryggen i ett par dagar, som ett rött blåmärke.
Jag upplever att huden tillfälligt blir slätare över näsan och porerna något mindre markanta men det varar inte speciellt länge. Snarare upplever jag att näsan blev blankare i några dagar efteråt ungefär som att huden försöker kompensera. Nej, näsplåster känns inte alls som min grej, då jobbar jag hellre med salicylsyra och peeling än självplågeri.

Jag ger Bioré Deep Cleansing Charcoal Pore Strips en etta (1) i betyg och kommer att dra mig för att använda rengöringsremsor igen.

En förpackning innehåller 6 st remsor.