Bioline– Desense Nourishing Cream

Räddare för yttorr blandhy som dessutom funkar som makeupbas

Bioline Desense Nourishing Cream är en närande kräm som ska minska förekomsten av rodnad och överkänslighet i huden samt förhindra att det återkommer. Den är den mest närande krämen i Biolines serie ”DE-SENSE” för känslig hud. Krämen kommer i en tjockbottnad och tung glasburk (50 ml) tillsammans med en spatel för att man ska slippa stoppa ner sitt finger i krämen. För att bakterier inte ska föröka sig i lika snabb takt och för att hållbarheten ska vara bra ska man tvätta spateln efter varje användning. Efter några veckor märker jag att jag har tröttnat på att tvätta spateln och att jag hade föredragit om krämen hade kommit i en pumpflaska.

Krämen är vattenbaserad och innehåller bland annat risolja (oryza sativa bran oil) som är rik på proteiner och vitaminer och verkar återfuktande, silikon (phenyl trimethicone) som har en torrare finish och skapar en skyddande barriär på huden som motverkar vattenförlust, blåbärsextrakt, vitamin E, palmolja från Afrika, stenrosextrakt, återfuktande squalen, sheasmörextrakt, arganolja. Men tanke på växtoljorna och antioxidanterna hade det varit bättre om krämen kom i en pumpflaska för att hålla krämen lufttät, bakteriefri och låta bli att släppa in ljus i burken vid varje användning.

Jag som testar är 30 år och har en känslig blandhy som är oljig i t-zonen samtidigt som den är yttorr på kinderna. Under vinterhalvåret upplever jag min hud som extra känslig och det är även då som den lättare blir röd. De flesta närande och återfuktande krämerna lägger sig som en fet hinna på min hud, men Bioline Desense Nourishing Cream absorberas snabbt och efterlämnar en behaglig känsla. Krämen har en lätt blommig doft, är tjock i konsistensen och upplevs som ansiktsmask vid applicering men kladdar inte. Det dröjer någon minut innan krämen hunnit sjuka in helt och då ser huden ut att vara slät och återfuktad utan någon fet hinna. Huden känns len, mer elastisk och återfuktad. Det här är dessutom den första återfuktande krämen som jag kan ha som makeupbas på dagen och det gör min vintertorra hud glad! Efter fem veckors användning av Bioline Desense Nourishing Cream upplever jag att min hud har blivit aningen mer återfuktad. Tidigare har jag använt Esse Sensitive Hydro Moisturiser som är någon hundralapp billigare som var bättre på långsiktig återfuktning men som absolut inte gick att använda som makeupbas.

Sammanfattningsvis tycker jag att Bioline Desense Nourishing Cream är en väldigt bra återfuktande och närande kräm som även funkar för de med blandhy. Det bästa med krämen är att man kan ha den som makeupbas och det sämsta är förpackningen.

RIKTPRIS: 775 kr