Skin Regimen – Cleansing Cream

Vegansk ansiktsrengöring som skyddar huden mot föroreningar

Skin Regimen Cleansing Cream är en mild multifunktionell, löddrande rengöring som skyddar huden och är avsedd för alla hudtyper, enligt Skin Regimen. Rengöringen ska skydda huden från föroreningar och ta bort spf, makeup, damm och rök/smog. 89,5% av ingredienserna har naturligt ursprung. Huvudingredienserna är Skin Regimens Longevity Complex som består av ekologiska extrakt från superbär, antioxidanten Maquibär, vild indigo som verkar anti-inflammatoriskt och blockerar överskott av kortisol och boostar endorfiner. Ingrediensen karnosin motverkar effekterna av stress och andra faktorer som påskyndar åldrande. Doften ska, enligt Skin Regimen vara energigivande och Skin Regimen Cleansing Cream ska, likt Skin Regimens övriga produkter, ha en svalkande konsistens.

Jag som har testat Skin Regimen Cleansing Cream är 31 år gammal, bor i Stockholm och har en kombinerad, yttorr hud med stora porer och tendens till röda partier. Jag har använt produkten under tre veckors tid, morgon och kväll. Vid användandet har jag följt instruktionerna från Skin Regimen och använt ungefär en ärtas storlek som jag har löddrat upp i handen, applicerat och sköljt bort väl med ljummet vatten.

Skin Regimen Cleansing Cream är väldigt dryg och en liten mängd räcker bra till att rengöra hela ansiktet. Däremot krävs det för mig två till tre omgångar av rengöring av ansiktet för att få bort foundation ordentligt och rengöringen får inte användas för att rengöra ögonen, vilket jag tycker är dåligt hos en ansiktsrengöring och särskilt om den marknadsförs som en produkt som ska användas för att ta bort makeup. Produkten är förpackad i en tub i mjukt, 100% återvunnet material med skruvkork vilket jag tycker är jättebra och gör det dessutom lätt att få ut önskad mängd i handflatan. Rengöringen är vit och krämig i sin konsistens och känns svalkande mot huden, precis som Skin Regimen utlovat. Däremot tycker jag att produkten luktar illa men det är ju inget som märks av någon längre stund, utan doften är borta i samma stund som man sköljer ansiktet. De utlovade effekterna om att rengöringen ska motverka påskyndat åldrande och skydda huden från föroreningar är svårt för mig att utvärdera efter tre veckors användning men det är förstås positivt om det är så. Huden känns i alla fall ren, len och fräsch efter användning.

För mig är det här trots allt en medelmåttig rengöring i och med att det krävs ett par omgångar med den för att få bort makeup, den luktar illa och inte kan användas på ögonområdet. Jag tycker att det finns bättre alternativ för det här priset. 150 milliliter kostar 295 kronor.

RIKTPRIS: 295 kr