Biotherm – Aqua Pure Super Concentrate

Återfuktande gelkräm för den yngre åldersgruppen

Jag som testar är 35 år och har en fet/kombinerad hy med en del fina linjer. Är en relativt van testare av både serum och diverse ansiktskrämer och skulle säga att jag vet vad som fungerar på min hudtyp. Biotherm Aqua Pure Super Concentrate är en lätt ansiktskräm som ska hjälpa till att återfukta och hålla huden ren tack vare kraften av Life Plankton, glycerin och salicylsyra. Life Plankton är en sammansättning av 35 olika mineraler, vitaminer och aminosyror och sägs hjälpa hudens naturliga fuktighetsbarriär. Salicylsyran är en gammal ingrediensklassiker som verkar exfolierande och penetrerar en oljig hy och löser upp tilltäppta porer. I beskrivningen av Biotherm Aqua Pure Super Concentrate är produkten anpassad för en fet eller kombinerad hud och för en åldersgrupp mellan 18 - 25 år.

Biotherm Aqua Pure Super Concentrate kommer i en fin turkos pumpflaska på 50 ml som gör att du får ut en exakt lagom mängd produkt på två till tre pumpningar. Produkten är svagt parfymerad och lätt i konsistensen.

Min testperiod med Biotherm Aqua Pure Super Concentrate har pågått i tre veckor. Till en början använde jag gelkrämen morgon och kväll men jag insåg ganska snabbt att den  inte var att föredra efter min rengöringsritual på kvällen, då var den inte tillräckligt återfuktande. Jag är väldigt noga med, att på kvällen tvätta av smink i två steg och jag använder toners för att få bort de sista sminkresterna. Men resultatet är att Biotherm Aqua Pure Super Concentrate har inte den mjukgörande och återfuktande egenskapen som jag behöver för en välmående och balanserad hud. Till detta vill jag tillägga att jag har passerat den ålderskategorin som Biotherm riktar sig till med just denna produkt. Jag känner mig dock inte lurad då själva marknadsföringen klart och tydligt framhäver att produkten riktar sig till en yngre åldersgrupp. Med det sagt behöver min, till trots stundtals feta hud, en mer kraftigt återfuktande kräm. Biotherm Aqua Super Pure Concentrate är precis så som den beskrivs en gel/lättare kräm som jag tycker fungerar utmärkt som ett serum under en annan dag/nattkräm alternativt som dagkräm en varm sommardag.

Kort sagt så är Biotherm Aqua Pure Super Concentrate inte en produkt som är en nödvändighet i mitt badrumsskåp. Den är varken ris eller ros när det kommer till återfuktning eller minskade orenheter och porer.

Jag ger därför Biotherm Aqua Pure Super Concentrate betyg två eftersom jag också anser att för ett riktpris på 250 kr à 50ml så finns det mer att önska.

RIKTPRIS: 250 kr
Åldersgrupp: 15-25 år