Bioré – Baking Soda Cleansing Micellar Water

Rengöring som inte rår på festsmink

Jag som testat Bioré Baking Soda Cleansing Micellar Water är 40 år med kombinerad hud. Jag har torra kinder och en oljig t-zon. Jag använder oftast en vattenbaserad rengöring på morgonen och på kvällen kör jag på dubbelrengöring. Jag har använt micellärvatten förut, bland annat Filorga Anti-Ageing Micellar Solution och Bioderma Sensibio H20 och gillat dem båda.

Bioré Baking Soda Cleansing Micellar Water ska rengöra huden och även klara att ta bort tung make up. Den är oljefri och täpper inte till porerna. Man dränker en bomullsrondell med vätskan och sveper sedan över ansiktet tills det är helt rent. Man behöver inte skölja ansiktet efteråt.

Bioré Baking Soda Cleansing Micellar Water ska passa alla hudtyper och innehåller inga uttorkande alkoholer. Däremot är den svagt parfymerad. Den innehåller fuktbindande glycering och återfuktande provitamin B5.

Under testperioden har jag använt Bioré Baking Soda Cleansing Micellar Water som min enda rengöring på morgonen. På kvällen har jag för det mesta använt den som steg två i min dubbelrengöring, alltså efter att jag först löst upp smink, solskydd och smuts med en oljebaserad rengöring. Det har fungerat väldigt bra. Då har det räckt med att jag använt en bomullsrondell med micellärvatten och huden har känts väldigt ren utan att kännas som att den strippats på all fukt. Processen är snabb och smidig, perfekt för mig som går upp väldigt tidigt på morgonen och vill minimera tiden i badrummet men ändå hinna göra en vettig hudvårdsrutin.

Jag har också testat att använda Bioré Baking Soda Cleansing Micellar Water som enda rengöring på kvällen. Processen blir då mer tidskrävande. För att få bort en festsminkning krävs det 4-5 dränkta bomullsrondeller innan jag fått bort allt smink, inklusive icke-vattenfast mascara. Vattenfast mascara rår den inte på. Personligen föredrar jag att använda en oljebaserad rengöring för sminkborttagning, det tar för lång tid och känns lite slösigt att försöka ta bort smink med Bioré Baking Soda Cleansing Micellar Water.

Rengöringen kommer i en generös, transparent plastflaska som rymmer 296 milliliter. Korken är ett snäpplock som inte riktigt vill stänga sig. Skulle jag vilja packa med mig det här micellärvattnet på en resa så skulle jag förmodligen hälla över en mängd i en annan flaska, jag skulle inte lita på att locket håller sig stängt.

Bioré Baking Soda Cleansing Micellar Water kostar 99 kronor. Det är ett bra micellärvatten i budgetklassen och jag kan absolut tänka mig att köpa det igen.

RIKTPRIS: 99 kr
Betyg: 3