Semester? Jotack, det går fint serru.

Texterna innehåller ibland annonslänkar och om du köper något via dem så får Daisy Beauty en del av pengarna. Textens innehåll påverkas inte av länkarna

Sedan några dagar har vi varit lite på resande fot. Vi åkte till Visby i lördags mest för att vår färja nästa morgon gick supertidigt. Och det är skönare att gå upp kl 5.30 än 3.30 för att köra till färjan. Rutten har därefter sett ut så här:

söndag: Oskarshamn-Simrishamn.

Det gick fint att köra mellan Oskarshamn och Simrishamn. Min man körde och jag funderade på annat. Hade sovit dåligt så försökte sova i bilen, vilket jag aldrig lyckas med. Vi stannade i Karlshamn för att äta lunch. Hade fått förslag på tre fina ställen men ett låg lite långt bort och de andra två hade stängt, varför det blev Donken. När vi väl kom fram till Simrishamn saknade jag min handväska. Kom på att den antingen var kvar på färjan (OH NO!!!!) eller kvar i Karlshamn (OH NO). Ringde Donken i Karlshamn. Jomän, där fanns väskan.

söndag: Simrishamn-Karlshamn-Simrishamn

Jag fick snällt köra till Karlshamn för att hämta väskan, medan min man tog en öl i hamnen i Simrishamn och försökte hitta någonstans där vi kunde se VM-finalen i herrfotboll. Sedan körde jag tillbaka. Det tog cirka 3,5 timmar. Som jag hade kunnat göra annat på (till exempel blogga, vilket var tanken).

Vi såg i alla fall matchen i ett bastuvarmt tält i hamnen och det var fint.

måndag: Simrishamn-Ystad

Jag har en gång i tiden varit chefredaktör för Ystads Allehanda (finns det något hon INTE har gjort? undrar du säkert nu och ja, det finns massor) så Ystads Saltsjöbad och stranden utanför är en kär bekant. Vi kom tidigt till hotellet men fick checka in ändå, la oss på stranden någon timme och åt därefter en sen lunch. Jag fick en av mina absoluta favoriträtter:

Ystads saltsjöbad

Macka med avokado, chiliflakes och pocherat ägg. Mums!

Vi tog oss faktiskt inte någonstans (förutom att min man gick in till en sportbar i stan för att kolla en Hammarby-match men så dedicerad är inte ens jag så jag var kvar och solade/läste) och åt även middag på Saltan, som den heter i folkmun.

förväntansfull inför middag

Såhär glad var jag för att jag skulle få middag.

tisdag: Ystad-Helsingborg

Resan mellan Ystad och Helsingborg avlöpte väl – inga glömda väskor någonstans, vi lagade mat till mamma och hängde och hade det gött. Varje morgon inleder jag dagen med att jobba en timme, det är helt ok.

onsdag: Helsingborg-Köpenhamn

Ja, nu är vi alltså i Danmark! Onsdagen började med att jag jobbade i två timmar, sedan tvingades jag ha ständig mejlkontakt med ett antal olika personer pga ett problem, fram till tidig kväll. Så det kändes sådär semesteraktigt. Faktum är att jag var rätt grinig under onsdagseftermiddagen och ville mest sitta vid datorn och liksom bevaka den. Men det går ju inte för sig så jag tog ett glas vin, ställde mig framför spegeln och sminkade mig i stämning.

semestersminkad
Nysminkad och i lite semesterstämning igen

Så. Nu ska jag hänga i Köpenhamn i två dagar till och hoppas att jag slipper ägna huvuddelen av dagen åt mejl. Och lite mer åt själva semestrandet.

I och med att jag är på semester blir det lite glesare med bloggandet. Jag kommer inte att hålla upp helt utan har egentligen mest dragit ner på tempot. Speciellt eftersom det blir så mycket jobb i övrigt vill jag inte ha fler måsten. Tjingeling!